lauantai 20. maaliskuuta 2010

Painavaa asiaa

Kuulin tuossa muutama päivä sitten, että kysyttäessä naisilta heidän painoaan useimmat antavat 2 kg todellista alhaisemman lukeman. Miksi painostaan pitää valehdella? Onko se tosiaan niin, että mitä vähemmän painaa sitä parempi ihminen on?

Toinen hauska juttu oli se, että useimmat ihmiset eivät osaa arvioida toisten mittoja / painoja oikein. Tähän saattaa tietenkin liittyä myös huono itsetunto ("Oi kun mää olen niin lihava muihin verrattuna!"). Esimerkiksi mä kuvittelen aina ihmiset todellista kevyemmiksi ja erehdyn jopa 10-15 kg arvioidessani toisten painoja. Saan aina sätkyn kuullessani henkilön todellisen painon, varsinkin jos se on reippaasti ylipainon puolella BMI:n suhteen ("Ethän sää näytä yhtään lihavalta!").

Tein myös täällä testin omasta kehonkuvastani ja arvioni meni metsään risut rytisten. Eli siis arvioin itseni kaksi kokovaihtoehtoa suuremmaksi kuin oikeasti olen. Olisikohan aika tarkistaa näkönsä (ja pääkoppansa)? Ovatko muut testanneet kehonkuvaansa kyseisellä sivustolla? :)

- Candy

7 kommenttia:

aliisa kirjoitti...

Teinpäs huvikseni, ja meni ihan nappiin :) Noh, olenkin nykyään tosi tyytyväinen painooni ja ulkomuotooni. Vielä ku saan nivelet kuntoon niin pääsee vähä urheilemaan ja tekeen tästä kauniista kehosta myös käytännöllisen.

minsku kirjoitti...

olen tehnyt kehonkuva testin ja tiesinkin jo etukäteen että kuvittelen itseni 4 kertaa isommaksi kun mitä oon! Ja itse aina sanon painavani ihmisille enenmmän kun mitä painan? hassua. olen myös fyssarin kanssa tehnyt kehonkuva testin. siinä tehtiin niin että sain ison paperin johon sain piirtää ääriviivat siitä minkä kokoinen haluaisin olla. sitten samaan paperiin fyssari piirsi minun ääriviivani ja olin itse asiassa pienempi kuin ne ääriviivat jotka olin itse piirtänyt! se oli aikas ällistyttävää. kai tuo syömishäiriö tausta vaikuttaa ):

Iris kirjoitti...

mäki oon testannu tuolla muutaman kerran mun kehonkuvani, ja metsään on mennyt =D joka kerta ku teen ton nii aina näyttää että olen se, joka HALUAISIN olla, vaikken omasta mielestäni kyllä ole..

on se jännä kun on vääristynyt kehonkuva, vaikka peilitkin on keksitty :(

Sini kirjoitti...

Ohhoh, tein tuon testin ja kuinka väärin arvioinkaan itseni! Kiitos linkistä ja hyvästä kirjoituksesta. :>

candy cupcake kirjoitti...

Arvioin olevani saman kokoinen kuin olenkin, joten taitaa olla käsitys omasta koosta ihan kohdallaan :)
mutta tulisi kyllä luultavasti kaunisteltua painoa jos joku sitä kysyisi.. :)

Annika kirjoitti...

Minä tein joskus aikaisemmin tuon testin ja osuin oikeaan arvioissani. Yllättävää oli että suurin osa naisista toivoi olevansa minunkokoiseni. Itse en ole tyytyväinen.

Nuni kirjoitti...

arvioin itteni laihemmaksi kuin ohjelman mukaan olen :D onkohan liian hyvä itsetunto kun huomasin ettei reidet enää hankaa yhteen?alli-dieetti on toiminut hyvin ^_^