tiistai 30. maaliskuuta 2010

Vähän niinkun ois raskaana

Käykö kellekään muulle koskaan niin, että tietyn ruoka-aineen käyttäminen turvottaa erittäin paljon? Mulla on koko pienen ikäni ollut ongelmia viljatuotteiden kanssa. Kerran onnistuin hankkimaan itselleni yhden ruisleipäpalan avulla ns. 9kk:den mahan. Pötsi paisui silmissä, sitä kivisti eikä voinut kuvitellakaan, että "imaistaanpa tämä sisälle", jos tiedätte mitä tarkoitan.. :D

Muut ruuat eivät ole ongelmallisia enkä usko, että tämä on keliakiaakaan. Joten mikä voisi olla syynä?

- Candy

13 kommenttia:

Minttu kirjoitti...

Mulla on tällä hetkellä kauhea turvotus ollut päällä parisen viikkoa sekä sen seurana mahakipuja ja ilmavaivoja. Vatsa on vaivannut vähän pitkin talvea, mutta nyt on homma riistäytyny ihan käsistä. En vain oikein tiedä, mistä se johtuu.

Candy kirjoitti...

En tiedä pitäiskö tässä alkaa karsia ruokavaliota ja testata mistä kaikesta tuo turvotus oikein käynnistyy.. :/ Kohta ei pysty syömään muuta kuin riisikakkuja.. :D

Pp_iida kirjoitti...

Minulla vatsa reagoi ihan älyttömästi tuoreeseen ruisleipään. Turpoaa juuri sellaiseksi ilmapalloksi ja näytän siltä, kuin olisin raskaana. Mutta jos syön esimerkiksi pari viipaletta edellispäivänä ostettua vaikka lämpkmän ruoan kera, niin sitten ei ole ongelmia. Joku vinkkasi minulle, että ruisleivässä voi olla se hiiva, joka aiheuttaa ongelmia.

Candy kirjoitti...

Aah, hiivaa en oo tullutkaan ajatelleeksi aiemmin. Tosin mulla ei auta vaikka ois vanhaaki ruisleipää (tai mitä tahansa muuta leipää yms.) niin maha turpoaa silti.. :/

Anonyymi kirjoitti...

jo pelkästään ruisleivälle voi olla "allerginen". mun perheessä useampi herkkä ruisleivälle sikäli että just turpoaa maha ja tulee kipeäksi... voivat siis syödä pelkästään vaaleata leipää.

viulu kirjoitti...

Mulle käy samoin. Ehkä toi on vilja-allergiaa. Itte oon kelannu jotain keliakiaa, ´kun tulee jonkun verran masukipuja ja ilmavaivoja kun syö leipää, erityisesti vehnäleivän kans käy noin.

Ja just turvottaa ihan perkeleesti. Mun käsittääkseni vehnä ei kyllä sovi yhtään kellekään, oli sitten todettu keliakia tai vehnä allergia tai ei.

Annika kirjoitti...

Mullakin vatsa turpoaa leivästä. Välillä näyttää tosiaan siltä että on vauva vatsassa. En ole vielä päässyt perille mihin kaikkeen se reagoi, mutta uskoisin että pastat, riisit ym aiheuttavat saman.

June kirjoitti...

Mulla on ihan sama! Maha turpoaa kyllä milloin mistäkin, mutta viljatuotteet on päällimmäisenä listalla. Hiivaa syyttäisin minäkin :) Tosin tekee sitä pastakin joskus, hmm. Ehkä ihan vaan liiat hiilihydraatit tai jotain.

Tein apteekin keliakiatestin ja se kyllä näytti negatiivista, joten ei varmaan siitä johdu.

miuku kirjoitti...

Siis todellakin! Mulla turvottaa ihan kauheasti vehnä ja tuore ruisleipä. Yksi pala ja wham, maha on pinkeä ja valtava pallo. Joskus oon säikäyttänyt avokin vanhemmat mahaturvotuksellani... ;)

miumau kirjoitti...

Juu, ja tuntuu että aika monikin ruoka-aine saa ko. ilmiön aikaan. No, sokeri ainakin...irtokarkkimässäyksen jälkeen maha muistuttaa kaksosia odottavan naisen mahaa. Toinen paha joka tulee näin nopeasti mieleen on soija. Voi jeesusmaria sitä turvotusta joka siitä tulee. Mutta sepä jänää että sitä ei ihan aina soija(suikaleiden) syönnin jälkeen tule. Tosin sitten kun tulee, se todella tulee :(

M I I S I L I I S I kirjoitti...

Mulla paisuu masu aina patongista ihan hetkessä! Ja se ei todellakaan oo mitään pientä turvotusta, vaan nimenomaan sellasta "Moi, oon raskaana"-meininkiä:D Se on ihan hirveetä!

Ja hei, rupesin lukijakseks. Tein toisen blogin tuon Tell me this night is over:in lisäks ja tervetuloo lukemaan, jos kiinnostaa:)

t.Lilla

Anni kirjoitti...

Tuoreessa ruisleivässä vatsan hajoittaa se tuoreus, ei hiiva. Ilmeisesti ruisleipä ei ole ihan valmista heti tuoreena, sen pitää antaa asettua vaikka päivä ennen syöntiä.

Mullakin vetää jotkut aineet ihan turvoksiin mutten oo vielä osannut päätellä mitkä.

Carma kirjoitti...

Voi olla ihan lievästä vilja-allergiasta tai intoleranssista kyse, ei ole siis välttämättä keliakia tai hiiva syynä. Mullakin kaikki testit näytti negatiivista, mutta kummasti vaan viljat aiheuttaa ongelmia. Onneksi niitä ei ole pakko syödä.