maanantai 22. helmikuuta 2010

Ihannepainosta

Mietin eilen käsitettä ihannepaino. Sen voi käsittää niin monella tavalla. Lääketieteellisesti katsottuna ihannepaino on ilmeisesti se paino, jossa kunkin keho toimii ihanteellisella tavalla. Laihoja mallivartaloita ihannoivien ihannepaino taas on mahdollisimman alhainen. Joidenkin mielestä rubensmainen runsaus on ihanteellisuutta pullollaan ja toiset tykkäävät öljytyistä, lihaksikkaista vartaloista. Mutta mikä on juuri minun ihannepainoni?

Mun paino on heitellyt välillä 46-63 kg. Yläasteella painoin 47 kg ja olin pari senttiä lyhyempi kuin nykyään. Sitten lihoin (ahkera juustojen syöminen varmaan osaltaan auttoi asiaa..) ja yhtäkkiä puntari näytti 55 kg. Sitten taas laihduin. Ja lihoin. Ja laihduin. Parikymppisenä painoin 46 kg ja näytin kuulemma luurankomaiselta heroiinihemmolta. Ei mitenkään mairitteleva kuvaus.. :) Sitten lihoin taas vähän, huomasin jälleen omistavani rinnat enkä enää voinut shoppailla lastenosastolla. 52 kg oli painoni ennen seurustelun aloittamista. Nyt onnellista parisuhde-elämää on jatkunut jo tovi ja tyhmä vaaka näyttää yli 60 kg.

Koska mun painoni ei oo koskaan ollut mikään kiveen kirjoitettu lukema en oikeastaan tiedä mikä mun ihannepainoni on. Tiedän vain sen, että olivatpa muotoni tikkumaiset tai pyöreät, aina on voinut mennä peilin eteen, huokaista syvään ja inistä: "Voi apua ku mä olen läski!". En tiedä milloin kehoni on toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, koska jojoilun seurauksena esim. kuukautiset on aina olleet hyvin epäsäännölliset.

Joten tietääkö kukaan miten voisi, edes kohtuullisen luotettavasti, määritellä ihannepainonsa? Mulla ei nimittäin vielä ole mitään varsinaista painotavoitetta ja haluaisin että se tavoite on järkevä.

- Candy

11 kommenttia:

ღ remy. kirjoitti...

Ihannepaino on aika lipsuva käsite, mutta se paino missä sulla on hyvä olo, jaksat tehdä asioita, olet elinvoimainen ja valois persoona.

En tiedä pituuttasi mutta ehkä 55-60kg on sulle sopiva paino?

Kukaan muu ei ihannepainoasi osaa varmaankaan määritellä, mutta pääasia et näyttää terveelliseltä (riipumatta sitten mikä paino on) on tärkeätä ja että elintoiminnot ovat hyvät eikä luut ala kärsimään varhaisosteoporoosista!

Annika kirjoitti...

Itse olen aina pitänyt ihannepainona pituuden kaksi viimeistä numeroa miinus 10, eli kun olen 170 cm pitkä, niin ihannepainonani olen pitänyt 60 kg, jolloin painoindeksi olisi 20,8. Iän myötä siihen pääseminen vaan ei ole enää niin helppoa, kuin nuorempana. Nyt tavoittelen edes 63 kg, josta olisin ikionnellinen. Pääsin tammikuun alussa jo todella lähelle sitä, mutta sitten tuli syntymäpäivämässäilyt pari päivää ja sen jälkeen laivareissu seisovine pöytineen ja buffet-aamiaisineen. :( Tavoittelen pysyvää painoa, enkä hetkellistä "riman alitusta". Hitaasti hyvä tulee.

LauraR. kirjoitti...

Itse olen lähinnä määrittänyt itselleni maksimi painon. Olen 175 cm pitkä, joten olen määritellyt maksimipainokseni sen 75 kiloa. Kaikki mikä on alle sen, on aina parempi. Nyt olen päättänyt, että yritän nykyisestä painostani vähentää edes hieman, joten olen asettanut ihanne painokseni 10 kiloa vähemmän kuin ehdoton yläraja, eli 65. Tosin, tämä saattaa muuttua, koska lihas painaa enemmän kuin rasva. Siksi omaa ihannepainoa määrittäessa oliskin ehkä hyvä päästä kehonkoostumusmittaukseen, joka kertoo miten keho koostuu..:)

Tiedä häntä, oliko tästä mitään apua, mutta tällaisia ajatuksia tuli aiheesta mieleeni.

Tiuku kirjoitti...

Annika: Sun systeemi on aika hyvä, vaikka en tiedä sopiiko se kaikille. Oma ihannepainoni tuon mukaan olisi 47 ja suurinpiirtein siihen pyrinkin.

Mutta käsittääkseni jos ihan kunnolla tutkitaan ja mittaillaan niin varsinainen ihannepaino lasketaan niin, että kaikki olemassaoleva lihasmassa säilyy ja rasvaa jää sopiva prosenttimäärä. Ammattilainen kai sellaisen kehonkoostumukseen perustuvan ihannepainon voi laskea. Suurin pudottaja-ohjelmassa niin tehtiin ja tulokset olivat joidenkin kohdalla yllättäviä (=yllättävän suuria).

Kuitenkin edelleen olen sitä mieltä että ihannepaino on se jossa itsellä on hyvä olla.

Gini kirjoitti...

Ihannepaino on kai se, mitä painoa jää ikävöimään lihottuaan. Itse olen teinivuosina ollut HYVIN alipainoinen kovan pituuskasvun vuoksi, enkä tosiaankaan ikävöi sitä luurankoaikaa. Hyih! Toisaalta en ikävöi sitäkään kun painoin yli 75kg. Huih!
Ikävöin opistoaikaa, kun olin lihaksikas, kiinteä ja hyvinvoiva henkisesti sekä fyysisesti. Painoin tällöin 63kg. Sitä ikävöin. Ja opistoaikanani paino oli runsaan liikunnan ja ruokavalion ansiota. Siihen samaan tilanteeseen haluaisin nyt päästä. :)

Anonyymi kirjoitti...

Itse olen sinua 6cm sinua lyhyempi ja ihannepainoni on minulla 55-58kg. Tottakai voisin olla paljon laihempikin ja edelleen normaalipainon mitoissa.
Olen tässä kuitenkin lähiaikoina tajunnut, että olen tälläisenäkin (60kg) juuri täydellinen. Rakastan sitä, että minulla on kurveja ja muotoja. Mielestäni naisen kuuluu oikeasti näyttää naiselta, eikä pikkupojalta.
Välillä tekee mieli olla paljon hoikempi, mutta se johtuu vain siitä, että voisin silloin käyttää tietynlaisia vaatteita. Mutta miksi en mielummin olisi onnellinen ja tyytyväinen vartalooni ja käyttäisi sellaisia vaatteita mitkä minulle sopivat tälläiseen vartaloon?
Välillä tekee mieli laihduttaa, mutta rakastan herkkuja ja painoni ei enää ole maailman tärkein asia niinkuin se kauan oli. Kyllä se siitä :)

Zvenja kirjoitti...

Itse olen määritelly oman unelmapainoni niin, että normaalipainon ja ylipainon rajasta vielä 5 kiloa alemmas. Eli itse kun olen 160 senttiä pitkä ja ihannepainoni on 51-65 kiloa, tavoitepainoni on 60 kiloa.

Laihdutin kerran 69 kiloiseksi, jolloin olin itseni mielestä oikein hyvässä kunnossa enkä lainkaan ylipainoinen. Joten siksi en halua mennä alle 60 kilon, en halua kuitenkaan menettää naisellisuuttani ja muotojani. :) Jokainen kuitenkin tekee niin kuin on itselleen paras ja missä painossa tuntee itsensä hyväksi. :)

Candy kirjoitti...

remy.: Liian alhainen paino ei tosiaan ole hyvä asia, ois aika tympeää olla nelikymppisenä osteoporoosista kärsivä :/

Annika: Pituus-10 on ihan hyvä määritelmä ihannepainolle, mutta 48 kiloisena oon jo aika nälkiintyneen näköinen :) BMI silloin 19,22.

Laura: Mun maksimipaino taitaa olla 62 kg. Eli mikä tahansa sen alle on hyvä :D

Tiuku: Naisella pitäis kai olla kehossa rasvaa suunnilleen 22% ja lihaksia kohtuullisesti.. Hmm. Pitäiskään kipaista jollain mittauttajalla..

kesäkuntoon: Ikävöin varmaan painoa 50-52 kg, mutten tiedä oisko se näin "vanhana" liian alhainen paino.

Anu: Se on totta, että naisella pitää olla kurveja :) Tämän painoisena kuin nyt olen mulla on lopultakin rinnat.. :D x)

Anonyymi kirjoitti...

oon aina kateellinen kun suunnilleen minun pituiset ja painoiset ihmiset kertovat näyttävänsä/näyttäneensä nälkiintyneiltä (158/46), kun itse leveine vyötäröineni näytän huomattavasti painavammalta. :(

Candy kirjoitti...

Sehän tosiaan riippuu paljon luuston rakenteesta ja kehon muodoista, et miltä kukakin näyttää tietyn painoisena. On mullakin yks tuttu (saman pituinen kuin minä), joka painoi myös 46 kg, mutta näytti "isommalta". Tosin se ei treenannut ja ite oon aina ollut melkoinen himoliikkuja :)

Arokettu kirjoitti...

Kiloja ei kannata tuijottaa liian tarkkaan, sillä lihas painaa enemmän kuin läski. Itselläni paino heittelee 3-4 kiloa riippuen kierron vaiheesta tai vuodenajasta (talvella enemmän). Mä ehdottaisinkin, että luotat mieluummin peiliin ja mittanauhaan ja alat liikkua iloksesi 3-4 kertaa viikossa ja syöt terveellisesti. Se mihin päädyt, on ihannepainosi.