lauantai 27. helmikuuta 2010

Viisasten juomasta

Tämän aamun pohdinnan kohteeksi joutuu alkoholin käyttö ja miten se vaikuttaa laihdutuksen etenemiseen. Kaikkihan tietää, että ainakin perinteisissä siidereissä on kaloreita hyyyvin paljon, samoin likööreissä ja muissa makeissa juomissa. Tavallisesti suositellaan esim. kuivaa valkoviiniä, light-juomia tai kirkkaita lantrattuna kivennäisvedellä. Mutta eihän se alkoholin käyttö varsinainen ongelma ole. Vaan..

..se miten käyttäydytään alkoholin vaikutuksen alaisena. Tällä tarkoitan nyt "Eikö me grillin kautta kotiin mennä?"-efektiä :) Alkoholihan tunnetusti tuntuu lisäävän ruokahalua ja poistaa estoja, joten siinä mielessä se on laihduttajalle aika huono juomavaihtoehto. Seuraavana päivänä pienessä krapulassa tankataan kaikkea hiilihydraatteja ja rasvaa sisältävää sapuskaa, jotta olo tuntuisi vähän ihmismäiseltä. Tuloksena pöhöttynyt ruumis ja vaaka, joka näyttää liian suuria lukemia.

Mun on pakko myöntää, että joskus nuorena suoritin alkoholia käyttäen ns. nesteenpoistoja. Eli kun tiesin punnistuspäivän olevan tulossa, vedin illalla nassuun pari siideriä ja aamulla paino oli nestevajauksen johdosta alhaisempi kuin se muuten olisi ollut. Mutta eihän tämmönen oikeasti käy laatuun. Nykyään koitan syödä ja juoda jatkuvasti suunnilleen samalla tavalla, että painonlaskua ei ainakaan voisi pistää nestevajauksen piikkiin.

Mites muilla, edistääkö / haittaako alkoholin käyttö laihdutusta miten paljon? Löytyykö häpeällisiä krapulamättökokemuksia? :)

- Candy (joka kerran krapulapäissään veti yhden Pollo Americana medium-pannupizzan, neljä hampurilaista ja pussillisen irtokarkkeja)

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Itselläni ei tuo krapulasyöminen tai baarin jälkeiset snägärit ole mikään ongelma vaan alkoholi itsessään. Siinähän on ihan valtavasti kaloreita, siis alkoholissa itsessään! Ja tietenki kun seuraavana päivänä ei todellakaan saa urheilla kevyttä kävelyä rankemmin, niin tämä yhdistelmä aiheuttaa sen, että valitsen tarkkaan mihin tilaisuuksiin osallistun. Priorisointia siis :)

Candy kirjoitti...

Mulla on aina se, että alkoholia en niinkään kuluta kalorien puolesta liikaa, mutta kun juominen tekee niin mahdottoman nälkäiseksi.. :D

Tiuku kirjoitti...

Mä oon siinä mielessä onnekas (tai voi se olla vitsauskin) että en ikinä kärsi krapulasta. Joskus palelee vähän seuraavana päivänä, mutta se on pahin oire. Toisaalta en kyllä juokaan ikinä niin paljon, että olisin mitenkään tosi humalassa. Ei vaivaa suolasennälkä ;) Mutta kyllä se alkoholi aina vähän niinku pilaa seuraavan viikon.. paino ei laske ollenkaan. Liekö turvotuksen syytä.

Candy kirjoitti...

Mulle on ihan sama juonko lasillisen vai kaksi, niin kuitenkin aamulla sormiin "sattuu" ja tekee mieli syödä jotain epäterveellistä. Ehkä alkoholi ei sovi mulle :)

Emppu kirjoitti...

Itse en syö krapulassa, mutta humalassa kyllä. Baari-illan jälkeen jääkaappi ammottaa tyhjyyttään ja seuraavan päivän morkkis on hirveä :-(

Minttu kirjoitti...

Mä olen kerrankin vahvoilla, sillä en käytä alkoholia ja siitä johtuvat mättösessiot jäävät väliin. Mutta kyllä sitä kuule syitä löytyy, en ehkä käytä alkoholia ärsytyksen tappamiseen, mutta irtokarkkipussi heilahtaa helposti.

Zvenja kirjoitti...

Mä oon jättäny alkoholin todella vähäiseksi laihdutuksen ajaksi. Siitä tulee paljon turhia kaloreita ja mulla just tapahtuu tämä ahmiminen baari-illan jälkeen. Viimeksi oon tainnu juoda joulukuun alussa enkä nyt ainakaa vähään aikaan aio juoda. Ehkä sitte ku painonpudotus on kunnolla päässy vauhtiin nii saatan hieman ottaa.

Anonyymi kirjoitti...

Voi hitto, ekaa kertaa eksyin tähän blogiin just nyt kun tulin bileistä kotiin ja vedän pizzaa näin humalasyömisiksi. Pienehkö morkkis iski päälle...
(Mutta siis, oon syönyt vaan yhden slaissin pizzaa ja join kaksi (2) kaljaa + vodkashotin bileissä, joten eihän tää vielä oo paljookaan...)
Mutta kysymykseen: kyllä se alkoholin käyttö vaikuttaa, jos ei muuhun, niin ainakin itsekuriin. Siis negatiivisesti.
Yksi hyväksi todettu ruoka on jäätelö - se on niin raikasta että ei tarvii sitä hampurilaista ollenkaan tilata siihen vierelle.
Jätskiä siis vaan pakkaseen ja mehua jääkaappiin, kyllä niillä krapulasta selviää.
(Ja sanottakoon vielä, että en oo syönyt pizzaa sitten heinäkuun, mistä lienee tää repsahdus... o_0)

Tiina